- Esileht
- Kasulikku
Rehvide märgistused ja tähised
Naastrehvide kasutamine Eestis on lubatud 15. Oktoobrist kuni 31. Märtsini. Rohkem infot Maanteeameti lehelt.
Talverehvide kasutamine on kohustuslik 1. Detsembrist kuni 1. Märtsini.
Lamellrehvidega (M+S, MS, või M&S tähistusega) on lubatud liigelda kogu aasta jooksul.
NB! Talverehvide mustrijäägi lubatud miinimum on 3mm ja suverehvidel 1,6mm.
Rehvide märgistused EL-is
Rehvide tähis
Euroopa Komisjoni määrus 1222/2009 nõuab, et kõikidel rehvidel, mis on toodetud pärast juunit 2012 ja mida müüakse EL-is alates novembrist 2012, oleks spetsiaalse märgisega kleebis või seda märgist näidatakse ostjale rehvide müümisel. Rehvide ühtne märgistus (vasakul) annab infot kolme rehvi kirjeldava omaduse kohta: märghaardumine, kütusesäästlikkus ja väline veeremismüra.
Rehvide tähis Märghaardumine
Rehvide kõige tähtsam ülesanne on tagada ohutus kõikides tingimustes. Märja teega haardumine on üks tähtsamaimatest rehvi kvaliteedi näitajatest.
Ometi ei tähenda parem teega haardumine alati madalamat veeretakistust ja nende saavutamine nõuab tavaliselt järeleandmist kvaliteedis. Tänu uuele EL-i rehvide märgistamise määrusele võivad ostjad valida endale sobivaima variandi.
Märgistus koosneb seitsmest klassist, kus märgisega A tähistatud rehvidel on kõige parem haardumine ja märgisega G tähistatud rehvid haarduvad kõige kehvemini.
Rehvide tähis Kütusesäästlikkus
Üks jõududest, mis mõjutab mootorsõidukite kütusekulu, on rehvide veeretakistus.
Veeretakistus tekib, sest rehv deformeerub pööreldes ja nii eraldub soojusenergia. Mida suurem on deformatsioon, seda suurem on rehvi veeretakistus ja seda rohkem läheb sõiduki liikumiseks vaja kütust. Teisisõnu tähendab rehvi madalam veeretakistus väiksemat kütusekulu, mistõttu tekib sõitmisel ka vähem heitgaase, sealhulgas süsihappegaasi. EL-i rehvide uus märgistus näitab rehvi veeretakistust :märgis A tähendab, et kütusesäästlikkus on kõige kõrgem ja märgis G, et see on kõige madalam. Must nool (sellel juhul märgis B juures) skaala kõrval tähistab toote sooritust.
Rehvide tähis Välismüra
Liiklusmüra on väga tähtis keskkonnanäitaja. Selle määramisel võetakse arvesse järgmiseid kriteeriumeid:
• liiklusintensiivsus;
• sõidustiil;
• rehvide ja tee koostoime.
Välismüra tasemed on jagatud kolme kategooriasse ja neid mõõdetakse detsibellides (dB), võrdluses Euroopa rehvide välismüra uute tasemetega, mis viiakse sisse 2016. aastaks.
1 must helilaine = 3 dB väiksem kui Euroopa kõige rangem tase tulevikus.
2 musta helilainet = vastab Euroopas tulevikus kehtestatavale tasemele.
3 musta helilainet = vastab praegusele Euroopa tasemele.
195/65R15 88T
195 Rehvi laius millimeetrites
65 Rehvi kõrgus protsentuaalselt laiusest (antud juhul 65% 195 millimeetrist)
R Radiaalrehvi tähis
15 Velje diameeter tollides (1 toll = 25,4 mm)
88 Koormusindeks (antud juhul on rehvi maksimaalne kandevõime 560 kg)
T Kiirusindeks, maksimaalne kiirus, millel rehv suudab kanda vastavat koormusindeksit;antud juhul on selleks 190 km/h
Rehvi märgistus
Allolev joonis selgitab rehvil oleva märgistuse tähendust. Lisaks on talverehvidel kasutuses märgistus M+S, mis tähendab muda ja lund ning on Euroopas kohustuslik talverehvi tähistus. Mäetipul oleva lumehelbega lisatähistus kinnitab, et rehv tagab head talvesõidu omadused ning on kasutusel nii USAs, Kanadas kui ka Põhjamaades.
1 – Tootja (kaubamärk või logo)
2 – Toote nimetus
3 – Rehvimõõt
205 = rehvi laius mm
55 = kõrguse-laiuse suhe protsentides
R = radiaal konstruktsioon
16 = velje diameeter tollides
4 – 91 = koormusindeks
V = kiirusindeks
5 – E = optimeeritud veeretakistusega rehv(teatud sõiduki tootjale)
6 – Tubeless (ilma sisekummita) radiaal rehv (Tube type rehve tuleb kasutada sisekummiga)
7 – Eestis kasutatavatel rehvidel peab olema rahvusvahelistele regulatsioonidele vastav E tähistus. Nt: (4=Holland) e. küljel peab olema ringi sees E täht millele järgneb tüübikinnituse väljastanud riigi number.
8 – Tootja kood:
* Rehvi tehas, rehvimõõt ja tüüp
* Tootmiskuupäev (nädal/aasta) 0811 tähendab 8.nädal 2011. aasta
9 – TWI = Tread Wear Indicator (mustri kulumise indikaator), selle tähise kohal mustrisoontes on hulk kõrgemaid ribasid, mis tähistavad seadusega ettenähtud miinimum jääki 1,6mm (talverehvidel on ka 3mm mustrisügavuse indikaatorid)
10 – Tootjamaa
Rehvide Rehvidega seotud lühendid
AT- Maastikumustriga rehv (All Terrain)
C- Kaubiku rehv (Cargo)
FR- Veljekaitsega rehv
MFS- Veljekaitsega rehv
ML- Rehvikülje kaitseribaga rehv
M+S- Talve- või off-road rehv (Mud & Snow)
OWL- Esiletoodud valged tähed (Outline White Lettering)
RF- Tugevdatud rehv (ReinForced); RF=XL
XL- Suurendatud kandevõimega rehv (extra load); XL=RF
ROF- Run ON Flat ehk tühjalt sõidetavad rehvid (katkise rehviga on võimalik sõita veel 80 km)
TL- Tubeless – ilma sisekummita rehv
TT- Tube type – sisekummiga rehv
AD- Alumiiniumnaast
DD- Teemantgeomeetriaga naast
OD- Ovaalnaast
SC- Pehme/põhjamaine turvisesegu (Soft Compound)
SD- Terasnaast
Kuidas teada, millised rehvid ja veljed mu autole sobivad?
Rehvide ja velgede mõõdukalkulaator
Mille alusel saad teada oma auto alla sobiva rehvimõõdu.
Oma auto alla sobivad veljed, või siis otsida olemasolevate rehvi- ja veljemõõtude järgi neile sobiv automark.
Kuhu viia vanad rehvid?
Tasuta võtavad vastu:
AS Kuusakoski teeninduspunkt (Teguri 53, tel 736 7772)
Jaama 72c jäätmejaam
Tasu eest võtab vastu:
AS Epler & Lorenz
Ravila 75a, sissesõit Tallinna mnt-lt
tel 742 1398
Hind: 0,10 €/kg
Täpsem informatsioon Rehviliidu kodulehelt : www.rehviliit.ee